Sunday 31 July 2011

:: Usah Lokek dengan "MAAF" ::

Hari pertama Ramadhan. di Auckland. lagi. sekali.

tapi, ini yang ... TERAKHIR. *sigh*

ak tanya pada hati, rindu ke pada Ramadhan di Malaysia? "Ntah." jawab hati kecil ku.

ak berkerut sendiri. Ramadhan di Malaysia itu indah. ada perbagai warna bile petang menjelma. memang itu yg dinantikan bukan? berborong sakan di bazar ramadhan. sume yg ada sume nk sebat. macam perut muat nk sumbat sume tu. tapi itu la keindahan Ramadhan yg kadang kala tercemar dek rase tamak dan suke membazir manusia. tapi klau benar habes dimakan semua , bgus la.

ak juga bakal rindukan Ramadhan disini nanti. bukan mudah, untuk ada peluang tercampak jauh dari keluarga n kemudian perlu menunaikn kewajipan agama setaatnye. tpi ini juga satu keindahan. dalam jutaan manusia yg langsung tidak menyedari pun Ramadhan itu sudah tiba n wujud, ak berkesempatan lagi merasakannya di sini. biarla org lain xfaham pun mknenye ape. :)

bercerita tentang Ramadhan, pasti la ade perkara lain yg nak dikait2 kan. pasal bersahur, terawih, raya, baju raya,kuih raya, kurang kan dosa... kurangkan dosa?? macam2 caranya. kecilkan skop, sume org rase bulan ni la bulan pling ssuai nk bermaafan dengan sape2 umat manusia yg diorg de buat silap. bagusla, wlopon maaf tu secara logiknya boleh dilakukan bile2 mase, tpi kite ni beruntung . sangat2 beruntung. ALLAH anugerahkn kite suatu masa yg pnjang tuk muhasabah diri kita, dan bukakn hati tuk memberi n menerima kemaafan. jika peluang ini sudah digunakan sebaiknye, alhamdulillah.

tapi beringatlah. maaf bukan harus dilakukan pada hari ni, bulan ini saja. bukan pada bulan yg bernama Ramadhan atau Syawal semata2. lakukan la pada bile2 masa. supaya hati akan selalu lepas dari beban benci, dendam dan berprasangkan pada yg lain. hati itu satu, anugerah pling berharga dari ALLAH. klo baik dia, maka baik la kita. kalao dibiar berkerak dgn rase benci dan dendam yg hina? kenapa mendera hati sendri. jika kemaafan yg sudah dihulur itu tidak bersambut, biarkan. janji sudah lepas rse terbeban. jika ada yg lain pula memohon kemaafan, berikanla. supaya hati kecik kita yg diikhlaskn itu mmpu  menyembuh rase perit beban pada hati kecil yg lain. maaf itu mudah. senyum ketika mmberi & menerima. usah disemai dendam, nti memakan diri.

hari ini kami membina bait2 hubungan dan persahabatan dari luka lama yg kering darahnye. kerana kami tidak mahu menggaru lgi luka dengan dendam yg tajam berduri. kami masih mmpu ketawa dan gembira besama. kami tahu, itu ikhlas. tpi kami manusia biasa yg sentiasa melakukan kekhilafan. tapi, kemaafan sering mnjadikan kami tahu menilai kesilapan diri n mnghargai. dan kami mmpu memberitahu satu sama lain sekarang, usah lokek dengan kemaafan kerana ia adalah satu anugerah percuma yg amat besar dan bermakna nilainye dan terbaik dpat kite kongsikan dengan sume. biar la kite papa kedana, biar la kite buruk pada rupa, biarla kite seperti xpunya apa2.. tapi kite ada hati yg dermawan dan x lokek dengan kemaafan...

No comments:

Post a Comment